van raw naar jpg

Tegenwoordig knip ik alleen nog maar in RAW. Het voordeel hier van is dat het de fotograaf toestaat om tijdens de nabewerking allerlei belangrijke instellingen aan te passen zonder de RAW afbeelding (zeg maar dus het negatief) te veranderen.

Op die manier kun je jou basis voor het eindproduct klaar maken om dan vervolgens over te gaan op de uiteindelijke bewerking in het foto programma dat je gebruikt. Photoshop in mijn geval. Als ik grote Badges moet bewerken dan doe ik dat eerst (meestal) in DXO Optics PRO. De voordelen hiervan zijn dat dit programma alle defecten van jou dure camera en lens kent en die corrigeert. Bovendien kun je een badge draaien zodat je zonder omkijken een paar honderd foto’s naar het gewenste DPI en afmeting kunt exporteren. Je kunt er ook voor kiezen om dit in meerdere formaten tegelijk te doen. Erg handig als je bijvoorbeeld ook de foto’s op een website wil plaatsen.

Welk programma je ook gebruikt, dat maakt niet zo veel uit. Belangrijker is dat je weet wat je doet!

Het einddoel bepaald hoe dan ook hoe je start. Als je een reclame bord wil bedrukken van 6 meter breed en 3 meter hoog dan gebruik je een andere resolutie dan wanneer je fine-art gaat drukken of wanneer je een foto op jou website wil plaatsen.

Kijk afstandMinimale Resolutie
0.6m300 dpi
1m180 dpi
1.5m120 dpi
2m90 dpi
3m60 dpi
5m35 dpi
10m18 dpi
15m12 dpi
50m4 dpi
60m3 dpi
200m1 dpi
een algemene richt norm DPI/afstand
Een bord op 25 meter wordt dus gedrukt met een resolutie van 12 DP

Een punt is een typografische eenheid die stamt uit het jaar 1737. Een punt heeft dus niks met een computer te maken maar is een afmeting. De afkorting DPI is dan ook een beetje fout als je het mij vraagt want het mixed de punten met de pixels

Simpel gezegt komt het hier op neer: een punt is drukwerk en een pixel is beeldscherm (standaard 072 DPI). Maar omdat alles nu digitaal is, is de punt zeg maar geabsorbeerd door de pixel. Een pixel is immers niks anders dan een punt op een bepaalde plaats met een bepaalde kleur. Om het nog een beetje lastiger te maken, de grote van de pixel kan ik aanpassen. dus 1 DPI = één pixel van 2,54 mm bij 2,54 mm. (de fournierpunt was oorspronkelijk 0,34882 mm) Dus daar ga je met jou pixel en jou punt…

Om da afbeelding die je wil drukken, zo optimaal mogelijk aan te leveren, moet je dit gedeelte dus heel goed begrijpen.

Om het een en ander wat duidelijker te maken, heb ik wat screenshots gemaakt met de manier waarop ik mijn afbeeldingen klaar maak voor bewerking.

Ik heb daarvoor een foto genomen die ik tijdens een persconferentie genomen heb in 2007 in Spanje. Tevens omdat deze foto goed laat zien hoe een fotograaf werkt.

IMG_1132.CR2

Om te beginnen open ik in dit geval deze RAW foto met photoshop. Dit doe ik standaard met een resolutie van 600DPI.

Als je een RAW afbeelding opent met photoshop dan kun je instellen met hoeveel DPI en de pixel afmeting.

Vervolgens open je de afbeelding en dan maakt fotoshop een psd bestand aan van jou RAW foto. De eerste rauwe afdruk is klaar.

Het controleren van de Image size: de grootte van de afbeelding.
Eerste import vanuit het RAW bestand in photoshop

Je hebt dan een relatief klein afbeelding (druk afbeelding), dat komt omdat het originele aantal pixels verhoogd is naar 600 DPI. De afbeelding wordt dan kleiner. (de resolutie dus hoger)

Vervolgens veranderen we het formaat van de afbeelding door in photoshop er voor te kiezen onder image; image size het aantal pixels te reduceren naar 300DPI

Grootte van de afbeelding verdubbeld door het aantal dpi te delen

De (druk) afmeting van de afbeelding verdubbeld zich dan! De afbeelding is dan tevens op het formaat om de aanpassingen en bewerkingen te gaan doen. Ik doe dat standaard altijd bij 300 DPI. Ik heb geleerd dat dat het mooiste resultaat geeft. Als laatste passen we dan de unsharp mask toe, varierend tussen de 120% en de 140%.

Unsharp mask van 121%

Maar Dan!

Als je al de bewerkingen en aanpassingen hebt gedaan, dan ga je naar de afbeeldings-groote.

Om op een formaat van van caliber te komen doe ik dit altijd in meerdere stappen.

Stap een is om de grote van de pixel te vergroten: Dat doe ik door simpel weg het aantal pixels per inch aan te houden en de afbeelding grootte te verhogen naar een tusen stap.

Afbeeldings-grootte is nu 200 x 133 cm bij een resolutie van 300 DPI

We zitten nu dus op de helft van de weg. Als ik nu dus een afbeelding wil drukken die ik op 1,5 meter afstand wil bekijken, (dat is erg dichtbij) dan moet ik dus naar 120 DPI. Dit doe ik door de relatie tussen resolutie en de grootte te vergrendelen en de resolutie dan aan te passen naar 120 DPI. De afbeeldings-grootte veranderd dan automatisch mee naar 500 x 333 cm.

De af te drukken foto met een af te drukken formaat van 500 x 333 cm.

Om te laten zien wat de verschillende resultaten zijn heb ik de drie gebruikte resoluties op 100% gebracht.

JPG 100% bij 300 DPI 52cm x 34 cm
JPG 100% bij 300 DPI 200 cm x 133 cm
JPG 100% bij 120 DPI 500 x 333 cm

Als je bij deze laatste afbeelding van 120 DPI op 1,5 meter afstand gaat staan van de monitor dan zie je dat de afbeelding idd redelijk duidelijk is.

Dit is mijn manier van werken. Misschien niet allemaal volgens de professionele regels en standaarden maar voor mij werkt het prima.

Je kunt overigens op dit formaat (JPG 100% bij 120 DPI 500 x 333 cm) geen bewerkingen of filters meer toepassen. Het bestand is al 1,04 Gb groot en dan heb je dus een super computer nodig, bovendien werken de filters dan anders en veranderen de waardes zodanig dat het waarschijnlijk zinloos wordt om dit ook maar te proberen.

Als je deze foto zou omzetten naar 1 DPI om hem op 200 meter te kunnen bekijken dan heb je een enrome foto… probeer maar uit.

En heel veel plezier!

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.